10.7 C
Brno
Čtvrtek, 28 března, 2024
HomeFinanceNevěřte jim: Dvě kategorie šarlatánů ve světě investic

Nevěřte jim: Dvě kategorie šarlatánů ve světě investic

Date:

Related stories

Efektivní způsob, jak získat vlastní firmu během několika hodin

Zakládání vlastní firmy může být obvykle časově náročný proces,...

Co by měly děti vědět o financích, než se postaví na vlastní nohy?

Každý rodič by si pro své potomky přál co...

Nebankovní půjčka s ručením nemovitostí – kolik lze půjčit

Nebankovní poskytovatelé nabízejí celou řadu půjček. Půjčka bez ručení...

Prodej firem: Najděte lidi, kteří přirozeně navážou na vaše vize

Důvody pro prodej firem jsou pro každého různé. Často...

Může půjčka na účet pomoci zafinancovat vaši hypotéku?

Když začínáte uvažovat o koupi vlastního bytu či domu,...
spot_imgspot_img

V momentě, kdy se na trhu objeví příležitost, na kterou jsou investoři ochotni poslouchat, okamžitě se vynoří i šarlatáni, kteří se snaží jít této poptávce naproti a urvat si co nejvíce pro sebe.
Šarlatáni se většinou objevují, když jsou přítomny některé nebo všechny z následujících:

Když je po ruce „odborník“ s dobrým příběhem
Když chamtivost překonává všechno ostatní
Když kapitál nechce vidět riziko
Když si jednotlivci začnou osvojovat podněty z davu
Když se trhy rozhoupou
Když přibývají inovace
V zásadě existují dva druhy šarlatánů. Do první skupiny patří takzvaně falešně pozitivní. Přesvědčují investory o existenci něčeho, co je v lepším případě teprve v rovině teorie nebo plánů. Do druhé skupiny patří falešně negativní šarlatáni, kteří popírají něco, co je evidentní.

Nevěřte jim: Dvě kategorie šarlatánů ve světě investic

Falešně pozitivní šarlatáni jsou často vizionáři. Ti, kteří jim uvěří, se buď zařadí k těm, kteří vydělali jmění na vizích například zakladatele automobilky Tesla Elon Muska, nebo skončí po boku těch, kteří věřili ve fenomenální úspěch provozovatele sdílených kanceláří WeWork, ale bohužel jehož plánované IPO se za jedinou noc změnilo na boj firmy o přežití. Když falešně pozitivní šarlatán zjistí, jak chutná úspěch, už se nedá zastavit ani tehdy, když se všechno pokazí.

Falešně negativních šarlatánů dobře znají například ti, kteří nejprve uvěřili Nokii, že její pozice na trhu s mobilními telefony je neotřesitelná, a proto je zbytečné, aby firma investovala do inovací. A následně i pohádkám Microsoftu o tom, že když se slušný hardware spojí s umírajícím softwarem, bude z toho prodejní hit. Falešně negativní šarlatáni přesně vědí, jak na vás. Rozumějí lidskému chování a budou vám říkat přesně to, co chcete slyšet. Pohybují loutkami a přesouvají vinu, když se ukáže, že neměli pravdu. Rozumějí tomu, jak masírovat vaše ego, abyste jim i nadále důvěřovali.

V horším případě jsou šarlatáni z obou kategorií jen podvodníci, kteří využívají různé situace, aby vytáhli od investorů peníze. Jsou to jedinci, kteří se bezostyšně rozhodli obrat lidi o všechno. Zajímá je pouze to, aby vydělali co nejvíce peněz, a je jim jedno, kdo bude oběť.

Subscribe

- Never miss a story with notifications

- Gain full access to our premium content

- Browse free from up to 5 devices at once

Latest stories

spot_img